-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12902 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا فرقي بين موسيقي لهوي و موسيقي كه باعث آرامش خاطر مي شود هست؟ آيا فرقي بين موسيقي لغو و بيهوده و موسيقي اي كه باعث بر طرف شدن غم و اندوه مي شود هست؟

هيچ كدام از اين موارد ملاك نيستند بلكه ملاك در حرمت مناسب بودن صوت حنجره و دهان يا اصوات ابزار موسيقي با مجالس اهل لهو و ضرب و متداول بين آنان است، پس اگر كيفيت صوتي يا ابزار صوتي از اين قبيل باشد حرام است هر چند هدف بر طرف شدن غم و اندوه و آرام كردن خاطر باشد. (3)

در ميان نامه ها:

استاد دانشمند و گرانقدر جناب آقاي عبداللهي خوروش محترم با عرض ارادت، دقت و تحقيقات وسيع و جامع و همچنين خلوص و پاك نظري كه آن جناب در تأليف كتاب سودمند تأثير موسيقي بر روان و اعصاب داشته ايد مرا بر آن داشت كه شرحي راجع به اثرات مفيد اين كتاب كه موجب تحولي در زندگي من شده است براي شما بنويسم:

اين جانب مصطفي رومي زاده جواني هستم 21 ساله اهل اصفهان كه مدت 6 سال به فراگيري فن موسيقي مشغول بودهام و در اين راه پيشرفت قابل توجهي نيز داشته ام، روزي كتابي تحت عنوان تأثير موسيقي بر روان و اعصاب از طرف يكي از دوستانم به من هديه شد، چنان تحت تأثير مطالب ارزنده آن واقع شدم كه دقايقي چند مبهوت ماندم، با خود مي گفتم: آيا اينها حقيقت است؟ آيا ممكن است موسيقي، اين دانش ارزنده تا اين حدّ تأثيرات سوء داشته باشد؟ برايم باور نكردني بود! اما ناگهان بفكر افتادم كه آزمايشهايي بعمل بياورم تا شايد خود بتوانم روشنگر اين حقايق باشم تصميم گرفتم مدتي به طور موقت موسيقي را ترك كنم و تأثيرات آن را بر روي اعصاب خود بسنجم، اين كار را كردم و به نتيجه غير منتظره اي رسيدم، احساس مي كردم بار سنگيني از دوشم برداشته شده است، ديگر از آن عصبانيت هاي بيجا كه گاه منجر به زد و خورد حتي با اعضاي خانواده مي شد خبري نبود، باز هم برايم باور نكردني بود، نه! اين ممكن نيست حتماً اتفاقي بوده است. باز موسيقي را از سر گرفتم پس از چند روز همان حالات قبل به من روي آوردند. هميشه احساس مي كردم چيزي كم دارم تا اينكه تصميم گرفتم به كلّي موسيقي را ترك كرده و به زندگي متلاشي شده خود سروساماني دهم و از اين سرگرداني و يأس خود را برهانم خداوند را شاهد مي گيرم كه ترك موسيقي اثرات عجيبي در زندگيم داشته است. ديگر ميل به نوشيدن مشروبات الكلي ندارم، در پي ارضاء غريزه جنسي به طرق نامشروع نيستم و هرگز بدون دليل عصباني نمي شوم وكسي را كتك نميزنم. آيا اينها كافي نيست كه اين راه تازه يافته را ادامه دهم. چرا! پس از ترك موسيقي اكنون به زندگي اميدوارتر شدهام باز تحصيلاتم را كه دو سال در اثر علاقه شديد به موسيقي ترك كرده بودم ادامه مي دهم و هر روز احساس سعادت بيشتري مينمايم مهمترين چيزي كه در من كشف شد از اين رو كه چرا پس از ترك موسيقي به فكر اصلاح زندگي و ادامه تحصيل افتادم اين بود كه فهميدم آهنگ هاي متنوع و گاهي لذت بخش موسيقي چنان مرا تحت تأثير قرار مي داده كه قدرت فكر و انديشه را براي تنظيم برنامه هاي زندگي و پيشرفت هاي ديگر به كلي از من سلب كرده بود. پس از مطالعه كتاب تأثير موسيقي و تجربيات و آزمايش هاي خود كه بر من تا اين حدّ اثرات زيانمند موسيقي كشف و روشن گرديد و از اين رو مرا بر ترك موسيقي مصمّم نمود. اكنون از اين نعمت غير منتظره احساس وصف ناپذيري به من دست داده است. تنها مي توانم از اين انسان پاك طينت و نيك نظر يعني مؤلّف محترم و ارجمند كتاب نامبرده كه قسمت اعظم زندگي خود را وقف سعادت ما جوانان كرده به خصوص آنكه در بيداري و هوشياري و هدايت و سعادت و تحول زندگي من سهم شايان و بس بزرگي دارند از صميم قلب سپاسگزاري نموده و مي گويم: خداوندا پاداشي جاويدان به ايشان عطا فرما و توفيقي كه در راهنمايي جامعه هميشه مؤيد و پيروز باشند. (4)

































منابع و مآخذ:

1. معارف دين، ص336 - 335

2. اجوبة الاستفتائات، ج2، ص27، س64

3. صراط النجاة، آيت ا... خويي و تبريزي، ج1، س1013

4. اصفهان، مصطفي رومي زاده، تأثير موسيقي بر روان و اعصاب، حسين عبداللهي خوروش، ص154

نشريه مذهبي نور، موسيقي6، ص22 و 23 و 24

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.